понеділок, 20 квітня 2020 р.

Вівторок 21 квітня

 Добрий день, шановні учні!

Якщо ви слідкуєте за подіями, пов'язаними з коронавірусом, ви повинні розуміти, що карантин буде продовжено. МОН навіть написало про дистанційне оцінювання, виставлення оцінок за ІІ семестр та за рік. Більшість учнів виконує завдання та отримує оцінки, але мене хвилюють учні 10 класу другої школи. За два останніх тижні вони не виконують завдань, лише Юлією Присівко було виконане одне завдання. Ще більше мене хвилюють учні 11 класу, яким потрібно отримувати свідоцтво про отримання загальної середньої освіти. За тему "Фотоефект" отримали підсумкові оцінки лише три учні: Лук'яненко, Мудрик і Северин, бо лише вони написали контрольну роботу. Інші учні - не атестовані. Астрономія - двоє учнів (Мудрик і Гончарук) зробили презентацію по темі "Наша Галактика". З таким відношенням ви взагалі не отримаєте документи про освіту у цьому році, бо будете не атестовані з фізики та астрономії.

 8        Клас
    Фізика
    1. Опрацювати § 36 «Електричний струм у металах». Допоможуть вам це зробити відео уроки, посилання на які розміщені нижче.
2. Розв’язати задачі №№ 1- 3 Впр. № 36.

Географія
1. Опрацювати  § 65.


9        клас
1.   Опрацювати § 37 «Реактивний рух. Фізичні основи ракетної техніки. Досягнення космонавтики». Допоможуть вам це зробити відео уроки, посилання на які розміщені нижче.
2.   Розв’язати задачі Впр. № 37 Допоможе вам це зробити відео урок, посилання на який розміщені нижче.
Розв’язування  задач №№ 2 та 3 записати у робочий зошит.
Розв’язування  задач
Задачі на другий закон Ньютона, записаний через зміну імпульсу тіла
1. Під час розв’язування задач на взаємодію тіл, другий закон Ньютона, записаний через зміну імпульсу тіла, закон збереження імпульсу потрібно розуміти, що таке абсолютно пружний та абсолютно непружний удари.
Під час абсолютно пружного удару тіла після взаємодії цілком відновлюють свою форму; повна механічна енергія тіл зберігається (звичайною мовою: з якою швидкістю тіла ударились, з такою ж швидкістю розлетілись). Прикладом такого удару є удар тенісної кульки об стіл.
 Під час абсолютно непружного удару тіла після взаємодії рухаються як одне ціле; частина механічної енергії перетворюється у внутрішню. Прикладом такого удару є удар стальної кульки об стальну плиту: кулька впала, маючи перед ударом певну швидкість, і лежить, не рухаючись, тобто і кулька і плита рухаються як одне ціле зі швидкістю, що дорівнює нулю.
2. Сила, імпульс, швидкість – величини векторні, тому під час розв’язування задач необхідно переходити від векторів до їх проекцій на вибрані осі, а це означає, що потрібно буде робити певні малюнки.

Задача № 1
Кулька масою 100 г вільно впала на горизонтальну поверхню, маючи в момент удару швидкість 10 м/с. Знайти зміну імпульсу підчас абсолютно непружного та абсолютно пружного ударів. Обчислити середню силу, яка діє на кульку під час удару, якщо непружний удар тривав 0,05 с, а пружний – 0,01 с.
Розв’язування
1. Розглянемо спочатку абсолютно непружний удар. Початкова швидкість тіла 10 м/с, кінцева – 0 м/с (кулька упала і зупинилась). Зробимо малюнок, вісь У напрямляємо завжди у бік кінцевої швидкості. 

На малюнку зображено
початкову швидкість, бо кінцева дорівнює нулю. Зміна імпульсу
→       →      →
Δp = mV – mV0,
переходимо до проекцій на вісь У, отримаємо:
Δр = 0 – (- mV0) = mV0 = 0,1∙10 = 1 кг∙м/с.
Для визначення сили записуємо другий закон Ньютона через імпульс у проекціях векторів:
Ft = Δp, звідки F = Δp/t. Підставимо значення величин, отримаємо:
F = 1/0,05 = 20 Н.
2. Розглянемо  абсолютно пружний удар. Якщо початкова швидкість тіла 10 м/с, то й кінцева – 10 м/с (з якою швидкістю кулька упала, з такою і відскочила). Зробимо малюнок, вісь У напрямляємо завжди у бік кінцевої швидкості.

Зміна імпульсу
→       →      →
Δp = mV – mV0,
переходимо до проекцій на вісь У, отримаємо:
Δр = mV – (- mV0) = mV + mV0 = m(V + V0).
Підставимо значення величин:
 Δр = 0,1∙20 = 2 кг∙м/с.
Для визначення сили записуємо другий закон Ньютона через імпульс у проекціях векторів:
Ft = Δp, звідки F = Δp/t. Підставимо значення величин, отримаємо:
F = 2/0,01 = 200 Н.
Відповідь: 1) Δр = 1 кг∙м/с, F = 20 Н; 2) Δр = 2 кг∙м/с, F = 200 Н

Задача № 2
Футбольному м’ячу масою 400 г під час виконання пенальті надали швидкості 25 м/с. Якщо м’яч влучає в груди воротаря і відскакує назад із тією ж за модулем швидкістю, то удар триває 0,025 с. Якщо воротар приймає удар на руки, то через 0,04 с він гасить швидкість м’яча до нуля. Знайти середню силу удару в кожному випадку.
Розв’язування
1.Перший випадок – це випадок  абсолютно пружного  удару. Якщо початкова швидкість тіла 25 м/с, то й кінцева – 25 м/с (з якою швидкістю м’яч ударився, з такою і відскочив). Зробимо малюнок, вісь Х напрямляємо завжди у бік кінцевої швидкості.

 Зміна імпульсу м’яча
→       →      →
Δp = mV – mV0,
переходимо до проекцій на вісь Х, отримаємо:
Δр = mV – (- mV0) = mV + mV0 = m(V + V0).
Для визначення сили записуємо другий закон Ньютона через імпульс у проекціях векторів:
Ft = Δp, звідки F = Δp/t = [m(V + V0)] /t. Підставимо значення величин, отримаємо:
F = (0,4∙50)/0,025 = 800 Н.
2. Другий випадок – це випадок  абсолютно непружного  удару. Початкова швидкість тіла 25 м/с, кінцева – 0 м/с (м’яч ударився і зупинився). Зробимо малюнок, вісь Х напрямляємо завжди у бік кінцевої швидкості. 

Зміна імпульсу м’яча

→       →      →
Δp = mV – mV0,
переходимо до проекцій на вісь Х, отримаємо:
Δр = 0 – (- mV0) = mV0.
Для визначення сили записуємо другий закон
Ньютона через імпульс у проекціях векторів:
Ft = Δp, звідки F = Δp/t = mV0 /t.
Підставимо значення величин, отримаємо:
F = (0,4∙25)/0,04 = 250 Н.

Відповідь: 1) F = 800 Н; 2) F = 250 Н.

Задачі на зміну імпульсу тіла
Задача № 3
Матеріальна точка масою 1 кг рівномірно рухається по колу зі швидкістю 10 м/с.  Знайти зміну імпульсу за одну чверть періоду; половину періоду; період.
Розв’язування
Зміна імпульсу тіла:
→    →  →
Δp = р – р0. Ми не уміємо віднімати вектори, знаємо лише правила додавання, але математичну операцію віднімання можна замінити додаванням:
→    →     →                     →
Δp = р + (– р0). Вектор  – р0 – це вектор, за модулем рівний р0, але напрямлений у протилежний бік від вектору р0.
 Для того, щоб розв’язати задачу, для кожного випадку потрібно зробити свій малюнок.
1) Чверть періоду
Вектор р напрямлений вниз, а вектор – р0 буде напрямлений не вправо, а вліво. Намалюємо малюнок, вектор Δр дорівнює сумі векторів р і – р0, за правилом додавання векторів (правило паралелограма) вектор Δр – це діагональ прямокутника, яку знаходимо за теоремою Піфагора:

Δр = √(р2 + ( - р0)2) = √(р2 + р02) (1). Якщо тіло рівномірно рухається по колу, то модуль швидкості тіла не змінюється, тобто р = mV і p0 = mV. Підставимо ці значення у формулу (1), отримаємо:
 Δр = √((mV)2 + (mV)2) = √2(mV)2 = mV∙√2.
Підставимо значення величин:
Δр = 1∙10∙√2 = 10∙1,4 = 14 кг∙м/с.
2). Половина періоду.
Зміна імпульсу:
    →     →
Δp = р + (– р0). Окремо зробимо малюнок лише векторів р і – р0, що виходять з однієї точки.

Як бачимо, обидва вектори напрямлені вздовж однієї прямої в одну сторону, тоді
 Δp = mV + mV = 2 mV = 2∙1∙10 = 20 кг∙м/с.
                                                                                                  


3). Період.

Окремо зробимо малюнок лише векторів р і – р0, що
виходять з однієї точки.

 Як бачимо, обидва вектори
напрямлені вздовж однієї прямої у протилежні сторони, тоді:
Δp = mV -  mV = 0.
Відповідь: Δр = 14 кг∙м/с; Δр = 20 кг∙м/с; Δр = 0

Задача № 4
М’яч масою 100 г, який летів із швидкістю 20 м/с, вдарився об горизонтальну площину. Кут падіння (кут між напрямком швидкості і перпендикуляром до площини) дорівнює 600. Знайти зміну імпульсу, якщо удар абсолютно пружний, а кут відбивання дорівнює куту падіння.
Розв’язування
Якщо удар пружний, то швидкість відбивання мяча дорівнює швидкості падіння. Спочатку зробимо малюнок та записуємо формулу зміни імпульсу:

       →       →
Δр = mV – mV0. Переходимо до проекцій векторів на вісь У:
Δр = mVу( - mV0у) = mVу + mV0у (1),
але Vу = V0у = V∙Cosα. Підставимо ці значення у формулу (1):
 Δр = m V∙Cosα + m V∙Cosα = 2 m V∙Cosα
Підставимо значення величин:
Δр = 2∙0,1200,5 = 2 кг∙м/с.
Відповідь: Δр = 2 кг∙м/с.

10   клас
Підготовка до контрольної роботи

1.Пройти тест з теми «Термодинаміка», код сесії RJPY54. Жоден учень ще не пройшов цей тест.
2.У четвер, 23 квітня, о 12 годині – контрольна робота по темі «Основи термодинаміки». До 23 квітня повторити методи розв’язування задач та основні положення термодинаміки. Приклад контрольної роботи розміщено нижче.

Варіант № 1
 До кожного твердження, позначеного цифрою, виберіть твердження, позначене літерою.
1.     Установіть відповідність між фізичною величиною та формулою для її обчислення. (1 бал)
1 Внутрішня енергія ідеального газу               А Q = qm
2 Робота газу                                                       Б Q = cmΔT
3 Кількість теплоти нагрівання                         В U = 3νRT/2
4 Кількість теплоти згоряння палива                Г A = FSCosα
                                                                              Д A = PΔV
Виберіть правильну, на вашу думку, відповідь.
2.     Обчислити внутрішню енергію 100г гелію при температурі  327С .(2 бали)
А 187 кДж        Б 178 кДж         В 17,8 кДж           Г 18,7 кДж                  
3.     Визначити ККД двигуна, якщо температура холодильника 750 К, а температура нагрівника 1000 К. (2 бали)
А 45%                     Б 35 %                     В 25 %                    Г 15 %
Запишіть правильну відповідь у зазначених одиницях.
4.     Газ одержав 120 Дж теплоти і виконав роботу 55 Дж. На скільки змінилася внутрішня енергія  газу?  (2 бали)
5.     Одноатомний газ під час ізобарного розширення виконав роботу 400 кДж. Яку кількість теплоти одержав при цьому газ?  (3 бали)
Виконайте задачу з розгорнутою відповіддю.
6.      У калориметр, теплоємність якого 40 Дж/К, міститься 600 г води при температурі 25С. У воду вкинули мідне тіло масою 600 г при температурі 100С. Визначити температуру, яка встановиться у калориметрі. (4 бали)                 

Немає коментарів:

Дописати коментар